
Boston University

OpenBU http://open.bu.edu

Institute for the Study of Conflict, Ideology and Policy The ISCIP Analyst

2006-01-27

The ISCIP Analyst, Volume XII, Issue 1

https://hdl.handle.net/2144/11812

"Downloaded from OpenBU. Boston University's institutional repository."



 1 

THE ISCIP ANALYST 
Volume 12, Number 1 (January 27, 2006) 

 

Russian Federation: Executive Branch  
By Susan Cavan 

 

Illarionov takes his leave 
The resignation of Presidential Adviser Andrei Illarionov late last year had long 

been telegraphed.  His remarks at the US-Russian Investment Symposium in 

November focused on a stark point, antithetical to the Putin regime:  state 

controlled, owned and run companies, like UES, don't make sufficient profits; 

privately-owned companies with transparent accounting practices and dynamic 

and well-connected CEOs, like Mikhail Khodorkovsky's Yukos, do make 

remarkable profits…at least until they run afoul of the state. (1) 

 

When Illarionov agreed to join the Putin team as economic adviser, replacing 

Aleksandr Livshits in 2000, there was a distinct and seemingly ascendant liberal 

economic wing to Putin's administration, centered around the Strategic Initiatives 

Institute, German Gref, Mikhail Kasianov, Aleksei Kudrin and Dmitri Kozak.  

While Kudrin and Gref are still nominally present (more on Kudrin's current 

position below), Kasianov has been replaced, Kozak has been sent to quell the 

Caucasus and now Illarionov has resigned. 

 

Illarionov made it clear that his resignation was policy-based:  He no longer felt 

that he was effective in formulating Kremlin economic policy, "my opportunities to 

influence economic decision making were considerably reduced." (2)  His 

problem was not a lack of access to Putin: "I had the opportunity to talk to the 

president and express my point of view up to the very last moment." (3) 

 

"I had come to the job to pursue an economic policy of broadening economic 

freedoms….  We essentially ceased pursuing that policy a minimum of two and a 



 2 

half years ago. (…)  At the very least, the interests of some corporations, which 

one may call state corporations, have a disproportionate influence on decision-

making."  (4)   

 

While Andrei Illarionov had been one of the few remaining proponents in the 

Putin Kremlin of both liberal economic and democratic reforms, it is interesting to 

consider that he began his career in the Putin government at the crest of the 

wave that swept the "oligarchy" out of Russian politics, in order to develop a 

stronger state input, a "Chinese model" of economic reform.  The difference in 

Russian political and economic governance from 2000 to 2006 is stark indeed:  

In 2000, a few wealthy businessmen formally or informally controlled a wide 

swathe of government policy formation and implementation through the state 

bureaucracy; whereas in 2005, a few bureaucrats, most of whom previously 

worked for the security organs, formally or informally control a wide swathe of 

government policy formation and implementation through the state bureaucracy, 

and along the way have become wealthy businessmen. 

 

It is unclear whether Illarionov has learned the political lessons of Mikhail 

Khodorkovsky.  When asked about his plans for the future Illarionov replied: "No 

decision has been made on making the decision public." (5) 

 

Mikhail Kasianov, who is in the process of creating a new political or civic 

movement (reportedly to be called, Muzhiki—hopefully, the reports are 

inaccurate), apparently is considering asking his former colleague to join the new 

group.  The Illarionov camp claims, however that "he has not received any 

proposals to join Kasianov's movement." (6) 

 

"How does the Government feel about Gazprom's position?" 
Lest Andrei Illarionov's concerns about the creeping corporatist nature of the 

Putin regime be disregarded, an end of the year round-up at the Security Council 



 3 

resulted in a very telling interplay between the Chairman of the Board of 

Directors for Gazprom (Aleksei Miller) and the Prime Minister, Mikhail Fradkov. 

 

After briefly surveying the results of government policy in 2005 over a wide range 

of issues (economic indices lower than anticipated, training in the army and navy 

"improving," the "acute" housing problem, and the MVD, where "there is still a 

great deal to do, a very great deal"), Putin broached the topic of negotiations with 

Ukraine over gas prices.  

 

Miller claimed the Ukrainians were trying to get gas at unreasonably low costs, 

and accused Ukraine of "trying to artificially create problems for European gas 

consumers and, in this way, improve its negotiating position with Gazprom."  (7)  

Miller also sketched the latest proposal in the negotiations to resolve the 

impasse. 

 

President Putin, after hearing a few remarks on the issue, asked Prime Minister 

Mikhail Fradkov: "How does the Government feel about Gazprom's position?"  

Fradkov's response that "we are making a reasonable offer," brought a more 

emphatic question from the president:  "Does the Government support 

Gazprom's position?"  "Yes," Fradkov replied, "we support Gazprom's position." 

(8) 

 

Perhaps Illarionov was on to something. 

 

A plumbing operation? 
An interesting crime log report has decidedly political overtones:  "Burglars broke 

into apartments belonging to Finance Minister Aleksei Kudrin and UES Chair 

Anatoli Chubais in an elite residential building…." (9)  According to the report, 

thieves ransacked the apartments at the Ulitsa Akademika Zelinskogo complex, 

making off with 50,000 rubles in cash and some jewelry from Kudrin, but leaving 



 4 

Chubais' place empty-handed (Chubais allegedly doesn't keep valuables in the 

apartment).  (10) 

 

While the report cautions that break-ins usually spike during the stretch between 

New Year's Eve and the Orthodox Christmas holiday, is it really possible that the 

last two powerful liberals in Putin's administration were the victims of a random 

criminal attack?  Where was the security?  You would think after his close call 

last Spring, Chubais, at least, would have state-of-the-art protection for his 

property.   Perhaps he just didn't take the assassination attempt seriously 

enough.  Perhaps it was a reminder that no matter their official positions, 

Chubais and Kudrin are still vulnerable.  Then again, maybe it was just a couple 

of lucky cat burglars.   Random or orchestrated, the effect is chilling. 

 

Source Notes: 

 

(1) The ISCIP Analyst, 6 Nov 05. 

(2) Ekho Moskvy, 1305 GMT, 29 Dec 05; BBC Monitoring via ISI Emerging 

Markets Database. 

(3) Ibid. 

(4) Ibid. 

(5) Ibid. 

(6) The Moscow Times, 20 Jan 06 via ISI Emerging Markets Database. 

(7) Transcript of the Meeting with Security Council Members, 31 Dec 05 via 

www.kremlin.ru. 

(8) Ibid. 

(9) Moscow Times, 10 Jan 06 via Lexis-Nexis. 

(10) Ibid. 

 

 

Russian Federation: Security Services 
By John Kafer 



 5 

 

MVD and OMON 
The activities and organization of Russia’s MVD police units are not widely 

publicized.  During the Soviet era, Russia relied heavily on its elite OMON units 

to control public unrest in the country.  Attempts to determine details such as 

their current organizational structure, recruitment pool, and dependability during 

operations remain illusive.  Nonetheless, OMON units clearly remain widely 

active throughout the country, and MVD forces continue to play a prominent role 

in Russian security affairs.   

 

Synopsis of Recent OMON Activity 
Daily press reports concerning security affairs routinely make mention of OMON 

involvement in operations throughout the country, particularly in the North 

Caucasus.  The following paragraphs highlight only a few of the typical OMON 

operations throughout the Russian Federation. 

  

Over the past year, OMON special forces have been accused of human rights 

violations in two operations outside the immediate North Caucasus area.  In 

December 2004, OMON special forces conducted four days of “mopping up” 

operations in Blagoveshchensk, a town in Russia’s Far Eastern District near the 

Chinese border, where hundreds were beaten. (1)  In June 2005, OMON forces 

conducted a “clean-up” operation in a village of Stravropol territory, south of 

Moscow and closer to the Caucasus, where dozens were arrested and beaten 

after a policeman had been killed. (2)   

  

In October 2005, OMON forces reportedly were active in operations throughout 

the North Caucasus.  In the well-publicized Nalchik attack in the Kabardino-

Balkaria region, OMON forces were active in repulsing the attack. (3)  In 

Ingushetia, the commander of an OMON detachment was killed during a night 

raid by 50-60 gunmen. (4) 

  



 6 

In an unusual Moscow operation that appears politically motivated, a squad of 

masked OMON officers raided Boris Nemtsov's Neftyanoi Bank, reportedly as 

part of a "criminal investigation" into money laundering by the Prosecutor 

General's Office.  Nemtsov, the bank's director, was a former leader of the Union 

of Right Forces and former deputy prime minister under Yeltsin who publicly 

supports former Prime Minister Mikhail Kasyanoy's run for the presidency in 

2008. (5) 

  

Most recently, OMON forces have been cited in operations both in Chechnya and 

Dagestan.  In the first, OMON staffers were injured during a New Year’s Eve 

attack by gunmen in Groznyy. (6)  During the recent large-scale operations to 

“eliminate a gang of bandits” in Dagestan, several OMON officers were reported 

killed or wounded.  (7)  

  

MVD reorganizing for success or failure?  
Although some officials, even some within the MVD, have proposed efforts to 

reform Russian security forces, they do not appear to be effective.  Russian 

officials continue to display a lack of confidence in MVD tactical leadership, 

despite increases both in funding and personnel.  

  

Former Defense Minister, Marshal Sergeyev, proposed a reform in 2000, which 

would have consolidated all armed forces (currently dispersed among ten 

ministries) under the Ministry of Defense.  His proposal was never enacted, 

perhaps due to the lack of “checks and balances” between the ministries that his 

proposal would entail. (8)  No doubt the other “services” were not eager to be 

subordinated. 

  

More recently, Russian officials established Tactical Command Teams in the 

Southern Federal Region, headed by an Internal Troops Colonel.  The teams 

include “united forces” with units from the Internal Troops, OMON, Defense 

Ministry, Civilian Defense and Emergency Ministry. (9)  During an interview in 



 7 

December 2004, the Commander of MVD Internal Troops, Colonel-General 

Nikolai Rogozhkin, described the same organization as Operational Control 

Groups (GrOU), with a combined number of 19,000. (10)  Regardless of their 

name, their purpose remained the same.  The Tactical Command Team 

Commander would, in response to a security situation, “automatically become 

the head of the operational headquarters” with the power to make decisions 

without consultations with Moscow.  (11) 

  

In practice, however, senior officials seem to lose confidence in the teams when 

situations arise to use them as designed.  Despite having been formed and ready 

prior to the Beslan tragedy, the role of the Tactical Command Team Commander 

was essentially zero; Valeri Andreev, the chief of the local Federal Security 

Service (FSB) directorate, nominally ran the tactical headquarters.  Again, during 

the October 2005 Nalchik response, the Tactical Command Team ran the 

operation only for the first four hours, after which the Commander of Internal 

Troops assumed command.  In February 2005, Dmitry Kozak, the Presidential 

Envoy in the Southern Federal Region, argued to shift the command from the 

Tactical Command Teams to the regional FSB. (12) 

  

Regardless of their effectiveness or even the concerns of senior leadership, 

Russia is investing in the MVD and its organizations.  The Military Balance 

reports the number of Interior troops grew from 140,000 a few years ago to 

170,000 in 2005. (13)  In May 2005, President Putin signed an executive order 

providing for Interior Troops numerical strength of 199,800, the same number 

previously reported by Colonel-General Rogozhkin in his December 2004 

interview, effective by 2006. (14)  On the funding side, the Deputy Interior 

Minister reported in October 2005 that the OMON and rapid-reaction 

detachments would receive an extra 370 million rubles for specialized equipment 

this year. (15) 

  



 8 

No one appears to have a long-term strategy concerning security forces and 

command and control of those forces during crisis.  Clearly, despite the 

continued prolific use of OMON units throughout Russia, infighting between the 

FSB and MVD over who is in charge of anti-terrorism efforts remains (FSB units 

are notably absent in the makeup of Tactical Command Teams).  Putin’s 

November 2005 decree on the maximum number of staff in the MVD adds to the 

confusion.  The decree, effective 1 Jan 06, set the maximum staff at 821,268 

which includes 661,275 with MVD agencies and 159,993 civil servants and 

workers. (16)  These are very specific numbers without detailing the number of 

Interior Troops or stating whether the numbers represent an increase or 

decrease in authorizations.  The decree itself is unusual, given that Putin seldom, 

if ever, publishes decrees establishing maximum numbers in any ministry, and 

given the previous executive order increasing the Interior Troops to 

approximately 200,000.  Does anyone have a strategic plan to grow the MVD 

and special forces or are petrol dollars simply fueling bureaucratic growth?  

  

Source Notes: 

 

(1) “Rights Activists Worried About Violations by Law Enforcement,” Interfax, 4 

Oct 05; FBIS Transcribed Text via World News Connection (WNC).  

(2) “Mass Rights Violations Reported in Police Raid on Southern Russian 

Village,” BBC Worldwide Monitoring, 19 Jun 05 via Lexis-Nexis. 

(3) “Declaring a State of Emergency,” Gazeta.ru, 14 Oct 05; FBIS Translated 

Text via WNC. 

(4) "No Change on North Caucasus Front. Fighting and Sweep Operations 

Continued Yesterday in Ingushetia, Dagestan, and Kabardino-Balkaria", by 

Andrey Riskin and Mariya Bondarenko, Nezavisimaya gazeta, 20 Oct 05; FBIS 

Translated Text via WNC. 

(5) “OMON Raids Nemtsov Bank” by Valeria Korchagina, The Moscow Times, 9 

Dec 05 via ISI Emerging Markets.  



 9 

(6) “Five Killed in Night Shoutout in Chechnya” Ria Novosti, 1 Jan 06 via Lexis-

Nexis. 

(7) “Bodies of Two Russian Soldiers Found in Dagestan,” ITAR-TASS, 6 Jan 06 

via Lexis-Nexis. 

(8) “Defense Minister Reported to be Seeking Single Military Commander,” BBC 

Summary of World Broadcasts, 5 Apr 00 via Lexis-Nexis.  

(9) “Rapid Reorganization Force,” by Andrei Soldatov and Irina Borogan, Novaya 

gazeta, 5 Dec 05 via Lexis-Nexis.  

(10) “Russia: Internal Troops Emphasize Anti-Terrorist Role,” Moscow 

Nezavisimoye voyennoye obozreniye, 24 Dec 04 via WNC. 

(11) Ibid, “Rapid Reorganization Force.” 

(12) Ibid. 

(13) The Military Balance 2005-2006, International Institute for Statistical Studies 

(Routledge, Taylor, and Francis Group, London, UK), Oct 05.  

(14) “Kremlin Set to Reinforce Interior Troops,” Moscow News, 1 Jun 05 via ISI 

Emerging Markets.  

(15) “Russian Police Commandos to Receive Extra R370 Million Funds,” RIA-

Novosti, 11 Oct 05, FBIS Translated Text via WNC.  

(16) Interfax, 3 Nov 05; FBIS Translated Text via WNC. 

 

 

Russian Federation: Foreign Relations 
By Marisa Payne 

 

Crimean lighthouse illuminates Russia-Ukraine strife 
The beginning of 2006 has been rocky for Russo-Ukrainian relations. On January 

13, Ukraine seized a Crimean lighthouse, which supposedly had been under 

contract until 2017 to the Russians. According to Ukrainian officials, the 

lighthouse’s staff was prevented form entering the lighthouse in Yalta due to 

allegedly expired documents. (1) 

 



 10 

But Russian officials have claimed that this incident is about more than a single 

lighthouse. Russian Foreign Ministry official Mikhail Kamynin said "This incident 

can hardly be regarded as anything other than an attempt by certain forces in 

Ukraine to once again complicate the situation around the Black Sea Fleet, 

creating incidents that hinder the normal operation of its navigation-hydrographic 

facility.” (2) 

 

By “certain forces,” Kamynin most probably is referring to the administration of 

Ukrainian President Viktor Yushchenko, who swept to power in 2004’s Orange 

Revolution. It is no secret that since Yushchenko has oriented Ukraine more 

toward the European Union and NATO, President Putin’s Russia has entered 

upon a more turbulent relationship with Ukraine.  

 

The Russian media were quick to cover the lighthouse dispute, which it portrayed 

as a “territorial claim” that is likely to affect the status of Russia’s Black Sea fleet. 

An NTV correspondent stated, “The Russian Foreign Ministry complains that 

Ukraine is stirring passions and politicizing issues—solutions to which should be 

sought at talks.” (3) 

 

Ukrainian Transport Minister Viktor Bondar stated that the lighthouse dispute 

would be resolved over two months of negotiations but that the facilities are 

Ukrainian property and should remain so. (4) Moreover, the deputy chief of staff 

to Yushchenko, Anatoliy Matvienko, said that the Ukrainian president agrees with 

Bondar’s remarks (5). 

 

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov called the aforementioned assertions 

“unacceptable” and vowed to make the Black Sea fleet a priority in next month’s 

talks with Ukraine (6). 

 



 11 

However, the lighthouse dispute comes at a time when Russo-Ukrainian relations 

are churning over the question of gas supplies and Russian demands for higher 

prices. (See Armed Forces: External for more on the lighthouse situation) 

 

Taking into account the wider strife between Russia and Ukraine that followed 

the Orange Revolution, it seems likely that the lighthouse dispute is not simply a 

territorial claim. While it is unclear how this issue will be resolved, it seems 

probable that Ukraine may demand higher rents for continued Russian use of the 

lighthouses and, more widely, the Crimean section of the Black Sea within the 

context of its negotiations with Russia over gas prices. 

 

Diplomacy in Iranian nuclear bids 
In a January 17 press conference, Foreign Minster Sergei Lavrov maintained that 

Russia’s top priority regarding Iranian nuclear ambitions is “to ensure the 

inviolability of the nuclear non-proliferation regime” and “to act carefully and avoid 

unnecessary sharp moves that may artificially create additional problems and 

exacerbate the situation” regarding Iran. (7)  

 

Yet in a January 20 meeting between President Vladimir Putin and the Director of 

the Russian Federal Atomic Energy Agency, Sergei Kiriyenko, Kiriyenko 

maintained that Russia would go ahead with its plans with Iran. He reported to 

Putin that Russian officials are “ready and have even prepared production 

facilities.” (8) 

 

Putin discussed with Kiriyenko the details of Russia’s role in Iranian nuclear 

activities, asking how his agency plans to avert security threats, including the 

possibility of Iran using nuclear materials to produce weapons of mass 

destruction (WMD). Kiriyenko assured the president that the plan has taken any 

security issues into consideration and will serve to allay international concern: 

 



 12 

“There are two dangerous elements involved in developing nuclear energy – the 

enrichment and processing of spent fuel. Regarding the situation in Iran, Russia 

has concluded a contract with this country under which spent fuel from the 

nuclear power plant we are building there will be returned to Russia and in this 

sense, in accordance with all the international regulations, there is no security 

risk involved, and this is something that all countries recognize.” (9) 

 

However, Russia is walking a thin line, trying to address both economic interests 

and international obligations. Lavrov obviously prefers discussing Iran’s 

compliance with international nonproliferation agreements at next month’s 

International Atomic Energy Agency (IAEA) meeting rather than at the United 

Nations. Lavrov’s approach differs sharply from US preference for imposing 

sanctions on Iran if it does not stop its supposed nuclear enrichment programs. 

 

Russia has been quite clear that it would rather not leave the matter to the United 

Nations Security Council. Russian state TV has stressed the use of diplomacy in 

negotiating with Iran during next month’s IAEA meeting. On Rossiya TV, host of 

Vesti Plyus Dmitry Kiselov stated, “The forthcoming meeting of the governing 

council of IAEA is not simply a formality for referring the Iran dossier to the UN 

Security Council, as the Europeans and American think, but remains an 

opportunity for proper discussion of Iran’s actions – a chance to not let things get 

out of hand. Russia is using all its influence to this end.” (10) 

 

It seems likely that the Europeans and Americans will not easily be persuaded to 

agree with Russia on this matter. 

 

Cold War Revisited 
On a popular Russian television program, a group of persons claiming to be 

officials of Russia’s Federal Security Bureau (FSB) said they possessed footage 

demonstrating a British attempt at espionage.  

 



 13 

The program aired a grainy video, centering around a rock that supposedly was 

equipped to transmit secret data from up to 60 feet away. The FSB officials on 

the Rossiya TV channel explained that the individuals, who they claimed used 

the rock to transmit secret information, were British diplomats. FSB officials did 

not comment on the purpose of the alleged espionage, but were quick to point 

out that there was a link to non-governmental organizations (NGOs), including 

the Eurasia Foundation and the Moscow Helsinki Group. (11)  

 

The British Foreign Office quickly refuted the spying claims and issued this 

statement: "We reject any allegations of improper conduct in our dealing with 

Russian NGOs. ... All our assistance is given openly and aims to support the 

development of a healthy civil society in Russia.” (12) 

 

Spokeswoman Lyudmila Alexeyeva, the head of the Moscow Helsinki Group in 

Moscow, confirmed to having received a grant that may have been signed by one 

of the accused British diplomats, Marc Doe. However, she questioned why the 

FSB was making an issue of the grant’s signatory, “We did receive a grant from 

the British embassy two years ago…I do not remember who signed it off. It could 

have been [First Secretary] Marc Doe, given his position in the embassy. But 

does it really matter?” (13) 

 

Clearly the fear of “color” revolutions is boiling over in Putin’s Russia, and 

particularly its security organs. The paranoia over NGOs and the precise source 

of their funding reveals a strong sense of fear in the Kremlin. 

 

The purported espionage allegations say more about Russian domestic politics 

than international relations. It is an embarrassing off-shoot of Russia’s fear of 

foreign-funded revolution in Russia. If, indeed, the accusations had any genuine 

merit, it would seem likely that legal action and arrests would have been made. 

The fact that the supposed FSB officials took a piece of grainy black-and-white 



 14 

surveillance footage to a Sunday night television program to make their claims 

speaks volumes as to the seriousness of the changes. 

 

Source Notes: 

 

(1) “Russia says Ukraine lighthouse incident will harm bilateral relations, RIA 

Novosti, 13 Jan 06 via http://en.rian.ru/russia/20060113/42999090.html. 

(2) Ibid. 

(3) “Russo-Ukrainian Lighthouse Dispute ‘Almost a Territorial Claim’ – NTV,” 

BBC Monitoring, 15, Jan 06 via Lexis-Nexis. 

(4) “Ukrainian Minister Says Lighthouse Dispute to Be Resolved Through 

Negotiation,” BBC Monitoring, 16 Jan 06 via Lexis-Nexis. 

(5) “Yushchenko Inisists Ukraine Owns Disputed Lighthouses, Senior Aide Says,” 

Associated Press, 20 Jan 06 via Lexis-Nexis. 

(6) Ibid. 

(7) “Press Conference with Foreign Minister Sergei Lavrov,” Official Kremlin 

News Broadcast, 17 Jan 06 via Lexis-Nexis. 

(8) “Beginning of Working Meeting With Director of the Federal Atomic Energy 

Agency Sergei Kiriyenko,” President of Russia, 20 Jan 06 via 

http://president.kremlin.ru/eng/speeches/2006/01/20/1928_type82913_100398.s

html. 

(9) Ibid. 

(10)“Russian State TV Plays Up Hopes of Diplomatic Solution to Iran Crisis,” 

BBC Monitoring, 18 Jan 06 via Lexis-Nexis. 

(11) “Echoes of Cold War: Russia Accuses Britain of Spying,” New York Times. 

23 Jan 06 via http://www.nytimes.com/2006/01/23/international/europe/23cnd-

russia.html?pagewanted=all 

(12) “Britain denies Russian TV spy claims” UPI 23 Jan 06 via Lexis-Nexis 

(13) “Moscow group rebuts spy claims, admits U.K. official gave grant” RIA 

Novosti 23 Jan 06 via Lexis-Nexis 

 



 15 

 

Russian Federation: Domestic Issues and Legislative 

Branch 
By Robyn Angley 

 

Religious issues 
According to recent statistics, one third of Russians are atheists, Islam stands at 

around 20 million adherents (up 4 million in the last 15 years) and Buddhists 

constitute about 1.5 million. The biggest competition for converts is among the 

Orthodox, Catholic, and Protestant Christians. (1) Fifty percent of Russians 

consider themselves Orthodox (up from 16 percent in 1986), although only 1.5 to 

2 percent take Communion and attend confession regularly, a number that has 

not shifted since perestroika. (2) 

 

Russia formally acknowledges four “traditional” religions: Orthodox Christianity, 

Buddhism, Islam, and Judaism. Apart from these religions, the presence of other 

religious groups, including Protestants, greatly increased during the 1990s under 

the relatively relaxed laws governing religious activity. The presence of these 

groups introduced new, sometimes problematic, issues into religious interaction. 

 

Funding from various Western religious organizations increased the sense of 

competition between denominations. Western organizations also gravitated 

toward younger leaders, many of whom were in their late teens and had little or 

no memory of the church’s experiences under Communism. The perception of 

Russia’s older generation that church leaders had been as compromised under 

Communism left an entire generation feeling that they had lost out in the past, 

and with funding directed to youth, they were being passed over in the present. 

(3) 

 



 16 

The relationship between evangelicals and the Russian Orthodox Church was 

another contentious issue in the 1990s. The Russian Orthodox were dependent 

on Protestants to receive Bibles and other literature because satellite Russian 

Orthodox congregations lacked the resources to supply them. 

 

Russian religious groups faced the problem of receiving Western funds while 

attempting to promote Russian goals. As a 1993 “Open Letter to the Missionary 

Coordinating Council to All Western Missionary Organizations” stated, “In 

Moscow alone, over one hundred Western organizations were registered. And 

each one wants to accomplish its program by using the existing church 

infrastructure, which is still so weak that is cannot resist this pressure, neither 

organizationally nor spiritually….Indigenous missionary organizations cannot 

compete with strong Western missions and the best individuals prefer to work for 

Western organizations and, naturally, for better payment….Finally, instead of 

[receiving] assistance and support from Western missionaries, local missions 

[find that they] have to defend their own vision of missionary service.” (4)  This 

problem was not, and is not, unique to religious organizations which received 

Western funding; other NGOs often face the same issue. 

 

The freedom of “non-traditional” religious groups may soon be put in check. 

Recently, the Justice Ministry has proposed new restrictions on religious groups 

with the intent of stemming “foreign religious expansion,” according to 

Vedemosti. (5) The proposals are designed to make the process of procuring a 

visa more difficult for missionaries as well as to ease the process for shutting 

down religious groups. 

 

In the meantime, however, Protestant Christian groups and others exercise 

relative freedom. A young Protestant missionary living in Perm recently reported, 

“The local authorities are not fighting anything we do since we are an 

organization registered with the government. We are not harassed or impaired by 

the authorities in any way. Having said that, over all, Protestant groups are 



 17 

looked down upon by the local authorities.  Legally we have the right to be here, 

but that does not change their attitude. I know some churches are having a hard 

time right now.  There is a church in Perm called New Testament. They are 

registered but they needed to buy a bigger building since they were getting too 

big. They made a bid for a large building and won the contract over a casino. It 

became big news in Perm. Even the governor got involved. The governor is very 

upset about this church buying property in the middle of the city. He even said he 

will give this building back to the people no matter what. If that happens, most 

likely it will become a casino.” (6) 

 

Although the Russian Orthodox Church has stated that it has no intention of 

seeking to become the state church, (7)  its involvement with authorities is 

growing. A new course offered by the Russian Academy of State Administration 

(RASA) is taking cooperation of church and state to a new level. The purpose of 

this 9-day class, which is offered to the leadership of the Russian Orthodox 

Church, is “to inform about the latest innovations in the sphere of church and 

state relations,” said RASA Pro-Rector Anatoli Tupinin. The course participants 

met with people such as Sergei Popov, head of the Duma’s committee on public 

associations and religious groups, Education and Science Minister Andrei 

Fursenko, and Culture and Media Minister Aleksandr Sokolov. (8) 

 

The number of Russian adherents to Islam is growing. Among the most public 

conversions was the Russian Orthodox priest, Vyacheslav Polosin, whose 

decision to become a Muslim in the 1990s drew considerable attention. (9)  The 

increase in numbers in the Muslim community has led to greater political 

organization. Muslim groups are beginning to organize in both the political and 

social spheres. The National Organization of Russian Muslims (NORM), for 

example, was formed in 2004 and, in a departure from previous Muslim 

organizations, has taken up issues not strictly pertaining to religion. (10) 

 



 18 

Religion, as well as ethnicity, has become an increasingly important topic in 

Russia as issues such as xenophobia and ethnic tension are highlighted by 

events such as the attack on a Jewish synagogue earlier this month. In fact, one 

of the responsibilities being assumed by the newly convened Public Chamber is 

the issue of addressing xenophobia. 

 

Source Notes: 

 

(1) “Russian Orthodox Church losing flock to other faiths,” 9 Sep 05; BBC 

Monitoring via ISI Emerging Markets. 

(2) “Does church threaten secular life in Russia?” 7 Jun 05, RIA Novosti via ISI 

Emerging Markets. 

(3) Walter Sawatsky, “After the Glasnost Revolution: Soviet Evangelicals and 

Western Missions,” International Bulletin of Missionary Research, April 1992. 

(4) Otonas Balchunas (Shaulai, Lithuania), Semen Borodin (Krasnodar, Russia), 

Andrei Bondarenko (Elgava, Latvia), Anatoly Bogatov (Saransk, Moldova), 

Vassily Davidyuk (Kiev, Ukraine), Piotr Lunichkin (Vladikavkaz, Ossetia), Pavel 

Pogodin (Nalchik, Kavkaz), Franz Tissen (Saran, Kazakhstan), Henri Fot 

(Bishkek, Krgyzstan), and Victor Shiva (Almaty, Kazakstan), “Open Letter of the 

Missionary Coordinating Council to All Western Missionary Organizations 

Interested in Spreading the Gospel in the Former Soviet Union,” 23 March 1993, 

Russian Ministries Files, Wheaton Illinois as cited in Peter Deyneka and Anita 

Deyneka, “Evangelical Foreign Missionaries in Russia,” International Bulletin of 

Missionary Research, April 1998, p. 57. 

(5) “Russia seeks to bolster checks on religious groups,” 14 Nov 05, Agence 

France-Presse via ISI Emerging Markets. 

(6) Jonathan Dulin, e-mail communication with author, 4 Dec 05. 

(7) “Alexy II refutes claims Russian church seeking state status,” 28 Dec 05, 

ITAR-TASS via FBIS transcribed text via World News Connection (WNC). 

(8) “Clergy will be taught the basics of state administration,” 18 Nov 05, 

Kommersant; What the Papers Say via ISI Emerging Markets. 



 19 

(9) “Muslim Russia,” 19 Aug 05, Versiya; WPS via ISI Emerging Markets. 

(10) Ibid. 

 

 

Russian Federation: Armed Forces 
By Marcel LeBlanc and Jeffrey Butler 

 

INTERNAL 
RUSSIA AND UKRAINE 
Radar disputes 
Hiding in the shadow of the current skirmish between Russia and the Ukraine 

over gas prices is the contention over the use of early warning radar sites in the 

Ukraine.  Russia has enjoyed exclusive use of data from Ukraine’s radars in 

Sevastopol and Mukachevo since the fall of the Soviet Union.  However, in 

December 2005, Ukrainian officials made overtures suggesting Russia needs to 

pay more for the radar data and that the radar sites might also be made available 

to support US missile defense efforts. (1)  There is no official link between 

Ukraine’s dissatisfaction with the radar arrangement and gas prices, but it does 

seem likely that Ukraine is using military security as leverage against Russia.  

This is especially true given the suspicious timing of several additional 

announcements such as a proposal from Ukrainian Defense Minister Anatoliy 

Hrytsenko to reinstitute the Missile Troops and rumors of a Ukrainian refusal 

extend the service life of the Russian SS-18 long range missiles. (2)  

 

As highlighted in Deputy Prime Minister Sergei Ivanov’s recent Wall Street 

Journal article, Russia’s nuclear forces continue to be its first priority and primary 

military deterrent against large-scale military attack. (3)  The purpose of Russia’s 

network of indigenous and allied early warning systems is to detect a large scale 

attack with sufficient warning to protect Russia’s nuclear retaliatory capability.  

These systems also have an important associate mission of space surveillance 

and tracking.  Radars such as the ones located in Ukraine are critical due to their 



 20 

capability for day/night and all-weather operation.  In addition, the importance of 

the ground-based sensors is magnified in light of the reduced capability of 

Russia’s space based early warning systems since the end of the Soviet.  

 

The handling of the radar controversy presents an interesting dilemma for 

Russia.  The radars at Sevastopol and Mukachevo are 1970’s era Dnepr class 

radars and are formally the property of Ukraine.  Furthermore, these large radars 

are situated to detect objects over Europe, the Mediterranean, the Middle East, 

and as far east as Iran.  Presently, Russia does not have adequate backup 

coverage of this sector from any other sensor except the Pill Box anti-ballistic 

missile radar, which is primarily a tracking radar and not particularly suited to 

early warning and space surveillance.  Hence, the loss of Ukraine radars would 

leave a sizeable hole in Russia’s early warning fence.  Colonel General Volter 

Kraskovsky, former commander of Russia's missile defense troops, asserts that 

“U.S. access to the Sevastopol and Mukachevo radars could significantly 

damage Russia's missile defenses in the direction of central and southern 

Europe, and towards the Mediterranean.” (4)  Furthermore, Maj-General Roman 

Popkovich (ex-chairman of the Duma Defense Committee) suggests, “Russia 

should take appropriate measures in response, up to and including providing 

protection by units from our armed forces for the stations that we built in Ukraine 

in the interests of our state and that are part of the missile defense of Russia and 

the CIS.” (5) 

 

While concern is voiced over the potential loss of access to the radars, there are 

dissenting voices and other options.  Russia continues to describe the United 

States as the primary military threat for large scale attack against its territory; but 

realistically, the loss of access to Ukraine’s radars does not substantially change 

Russia early warning against putative US attack.  The Ukraine radars do not 

cover the most likely avenues of US ingress, and Russia has more than sufficient 

nuclear forces to maintain a highly credible second strike retaliatory force.  A 

more pragmatic view was voiced by Ruslan Pukhov, Head of the Centre for 



 21 

Analysis of Strategies and Technologies, who states: “the early-warning radars 

are only part of the former Soviet Union's defense system.  The system's already 

full of holes.  In particular, the Glonass satellite system for global positioning is 

not fully operational. There are lots of other things that are not fully functional, 

either…It's not good, of course, but it won't lead to tragedy.” (6)  

 

An alternative for Russia is to accelerate plans to build replacement radars on its 

own turf.  Russia has long realized the hazards of foreign dependence for early 

warning assets and has developed bilateral agreements for the near-term.  For 

the future, Russia announced the development of a modular early warning radar 

in 2001 with the aim of building a system which can be constructed and operated 

less expensively than the aging, behemoth systems currently deployed. (7) 

 

After Ukraine hinted at possible cooperation with the US, Russia responded by 

announcing that initial tests of the new modular radar have started.  Also, more 

information was released on the new radar now known as the Voronezh-DM 

radar system developed by NIIDAR (Scientific Research Institute of Long-Range 

Radio Communication). (8)  In addition, speculation was confirmed that the 

Voronezh is planned to replace the Daryal and Dnepr class radars including the 

Ukrainian radars. (9)  Funding for construction of the first operational unit was 

specified by name in the state defense order announced by Mikhail Fradkov. (10)  

General Kraskovsky believes fielding the Voronezh radar is a viable alternative, 

“but this would take two or three years, and the costs could equal or exceed 

Moscow's additional revenues from charging Ukraine a higher price for natural 

gas.” (11)  Thus, in a relatively short period of time, Russia could field a 

serviceable and much more reliable early warning radar on its own territory which 

could replace the information gleaned from the Ukrainian sites. 

 

Another issue for Russia is how to prevent US access to the Ukrainian radar 

sites and foil any US encroachment into Ukraine for missile defense.  US access 

to Ukraine’s radar site would provide tremendous insight into the internal concept 



 22 

of operations of the Russian early warning system.  The early warning radars are 

so powerful that detecting their transmissions is unproblematic; however, there is 

much uncertainty over how the information gleaned from the radar sites is 

processed and fused with data and algorithms from other sources to inform the 

Russian leadership on topics to include early warning, intelligence collection, and 

satellite tracking.  Russia’s General Popkovich summarized this concept: “Our 

crews and Ukrainian crews service the radar and I think this is the same as 

handing over a whole series of secret documents to a country that, when all's 

said and done, is not our friend when it comes to military matters.” (12) 

 

A further Russian preoccupation concerns the putative deployment of new US 

missile defense assets in Ukraine.  The US is interested in acquiring additional 

sites for sensors and missile launchers to monitor and defeat missile threats from 

the Middle East or Central Asia.  As mentioned previously, Ukraine is well-

positioned geographically to monitor activity in these areas.  For Russia, the 

specter of US missiles and radar sites in the Ukraine seems nothing short of 

abhorrent, as reflected in the tone of Ivanov’s recent policy article. (13)  The 

presence of US personnel, sensors, and missiles in Ukraine would clearly 

generate Russian angst. 

 

From Ukraine’s perspective, the haggling over the radar sites presents 

opportunities as well as risks.  If Ukraine continues its march toward increasing 

ties to the West, then cooperation on the radar sites is an attractive bargaining 

tool.  Moreover, full access to the sites as well as allowing basing of US assets 

would likely engender strong US support.  Conversely, Russia can apply 

significant political and economic pressure which could be more than Ukraine’s 

weakening pro-West movement can handle.  In terms of bilateral relations with 

Russia, Ukraine stands to get a little more money in the near term for the data 

from the early warning radars.  Moreover, Russia will have to consider seriously 

the costs of being truly militarily independent of Ukraine.  Replacing Ukraine’s 



 23 

radars and missile technology will be very costly perhaps even more than cost of 

gas these days.  

 

Conclusion 
Ukraine’s desire to increase costs for Russian access to early warning data and 

possibly to cooperate with the West is a fascinating example of the “Great Game” 

politics and military positioning currently on display in Russia’s near abroad.  

Russia can survive the loss of data from the early warning sites, although it 

would leave the country with a hole in its early warning fence until a new modular 

system is brought on line in a few years.  The greater issue for Russia is 

preventing the West and especially the US from gaining a foothold in the 

Ukraine. 

 

Source Notes: 

 

(1) “Ukraine Will Reveal Russian Secrets To The United States,” Kommersant, 9 

Dec 05, WPS Defense and Security via ISI Emerging Markets. 

(2) "Yushchenko Ready To Grab Missiles. The Question Is, Against Whom Will 

They Be Aimed and With What Will They Be Equipped" Nezavisimaya gazeta, 18 

Jan 06 via Johnson’s Russia List.  “Ukraine Threatens Russia's Radar Security,” 

Nezavisimaya gazeta, 12 Dec 05, WPS Defense and Security via ISI Emerging 

Markets. 

(3) Sergei Ivanov, “Russia Must Be Strong,” Wall Street Journal, 11 Jan 06 via 

http://www.america-russia.net/eng . 

(4) “Ukraine May Host US Radars,” UPI, 13 Dec 05 via Lexis-Nexis. 

(5) “Russia: Experts View Ukrainian Threat To Give US Access To Missile 

Defense,” Ekho Moskvy radio (Moscow), 12 Dec 05; BBC Monitoring via ISI 

Emerging Markets. 

(6) Ibid. 

(7) Pavel Podvig, “Plans For New Early Warning Radar,” 

http://russianforces.org/eng . 



 24 

(8) Ibid. 

(9) “Voronezh Will Cover St. Petersburg From The North-Western Sector,” 

Kommersant, 11 Jan 06, WPS Defense and Security via ISI Emerging Markets. 

(10) “Mikhail Fradkov Distributed The State Defense Order,” Kommersant, 1 Dec 

05, WPS Defense and Security via ISI Emerging Markets. 

(11) “Ukraine Threatens Russia's Radar Security,” Nezavisimaya gazeta, 12 Dec 

05, WPS Defense and Security via ISI Emerging Markets. 

(12) “Russia: Experts View Ukrainian Threat To Give US Access To Missile 

Defense,” Ekho Moskvy radio (Moscow), 12 Dec 05; BBC Monitoring via ISI 

Emerging Markets. 

(13) Sergei Ivanov, “Russia Must Be Strong,” Wall Street Journal, 11 Jan 06 via 

http://www.america-russia.net/eng . 

 

EXTERNAL 
Lighthouse row follows gas war, highlighting tense relations between 
Ukraine and Russia 
Over the past few weeks Russia and Ukraine have played a game of tit-for-tat 

with Ukrainian-based hydrographic and navigation facilities used by Russia’s 

Black Sea Fleet.  Although recent events involve merely a lighthouse near the 

Crimean city of Yalta and a navigation facility located on Ukraine’s Azov Sea 

coast, the larger issue seems to be the status of Russia’s Black Sea Fleet, which 

is home-ported in Ukraine’s autonomous Crimea region.  Moreover, though 

apparently unrelated to December’s gas war, the incidents on the Black Sea and 

Azov Sea followed on the heels of the dispute between Russia and Ukraine over 

natural gas in which, it appears, Russia got the upper hand.  In one respect, the 

natural gas and Black Sea Fleet disputes are centered on adherence to 

agreements previously reached by Russia and Ukraine; but, in another respect, 

the disputes differ because brinkmanship, a bit of chaos and the threat of armed 

conflict have often marked the running 14-year dispute over the status of 

Russia’s Black Sea Fleet. 

 



 25 

What just happened, exactly? 
Both Russia and Ukraine seem to agree that their most recent spat began on 13 

January 2006.  On that day, an eight-man team from Ukraine’s ministry of 

transportation reportedly prevented personnel from Russia’s Black Sea Fleet 

from entering a lighthouse, designated Ya-13, near the city of Yalta.  These 

actions by Ukraine government employees occurred conspicuously just nine 

days after Russia and Ukraine ostensibly negotiated an end to their dispute over 

natural gas supplies and a mere two days after Russian President Vladimir Putin 

met and praised Ukrainian President Viktor Yuschenko for the success of the 

aforementioned negotiations.  (1)  Regardless, on 15 January, amid debate 

about possession of the Yalta lighthouse and the Black Sea Fleet agreements 

that supposedly govern such issues, the conflict between Russia and Ukraine 

expanded north when Russia apparently dispatched 20 troops to guard the Mars-

75 radio navigation facility near the Ukrainian town of Henichesk, on the Azov 

Sea.  On the same day Russian troops deployed to the Mars-75 facility, Captain 

1st Rank Igor Dygalo, aide to the commander-in-chief of the Russian navy, 

claimed that Russia’s security guards at Mars-75 had prevented five unidentified 

persons from taking over the station. (2)  Two days later, on 17 January, Ukraine 

demanded that the Russian dredging vessel Urengoi put “an immediate stop” to 

its work in the disputed waters of the Kerch strait, which separates the Azov Sea 

from the Black Sea. (3)  Meanwhile, back in Henichesk, the Ukrainian Student 

Brotherhood, a Ukrainian nationalist student organization, maintained a picket at 

the Mars-75 facility where Russian forces reportedly had hung a banner claiming, 

“Territory of the Russian Federation.” (4)  Accompanying the events in Henichesk 

was the appearance of leaflets stating that Russia had “made the decision to 

bring a limited contingent of Russian troops and special units to Ukraine to 

establish control over gas pipelines considered vital to Russia.” (5)  The source 

of the leaflets remained unclear.  

 

How did it all begin? 



 26 

Theoretically, when then Russian Prime Minister Viktor Chernomyrdin and 

Ukrainian Prime Minister Pavlov Lazarenko signed the Black Sea Fleet Accords 

in 1997, Russia and Ukraine solved the vexing problem of what to do with 

Russia’s Black Sea Fleet in the wake of the Soviet Union’s breakup.  In practice, 

the Accords seem to have raised as many issues as they solved.  Although the 

agreement apportioned approximately 82% of the Black Sea Fleet to Russia and 

the remaining 18% to Ukraine, neither Russia nor Ukraine has completed a 

comprehensive inventory of the fleet.  Further, even though the Accords 

stipulated that Russia would lease several bays in the port of Sevastopol for 

approximately USD $100 million per year to house its Black Sea Fleet, both 

Ukraine and Russia have questioned these terms that are not set to expire until 

2017.  It also is notable that Russia’s lease payments originally were intended to 

reduce some of the nearly $3 billion Ukraine owed to the state-owned Russian 

gas supplier and prime player in December’s gas war, RAO Gazprom. (6) 

 

The Black Sea Fleet Accords affected not only the Black Sea Fleet, but Ukraine’s 

autonomous region of Crimea as well.  Specifically, Russia supposedly 

acknowledged Crimea’s borders and agreed that the region was “legally and 

territorially a sovereign part of Ukraine.” (7)  Yet, in 2003, Ukraine and Russia 

embroiled themselves in a bitter three-month dispute over Crimea’s eastern 

border, located across the narrow Kerch strait from Russia’s Krasnodar Krai.  

Literally and figuratively at the center of the dispute was Tuzla, a tiny island 

situated in the middle of the strait that opens into the Azov Sea.  Rich in fishing 

resources, including sturgeon, the source of caviar, and part of the only all-water 

path from the Black Sea to the oil-rich Caspian Sea, the Azov Sea is a more 

important body of water than its size suggests.  So, in the fall of 2003, when 

Russia began to build an earthen dike from Krasnodar to Tuzla in an apparent 

land-grab, Ukraine deployed additional troops to Tuzla and protested vigorously 

that Russia’s actions threatened the status of the island, the territory of Ukraine, 

and control of the Kerch strait. (8)  In the end Russia stopped its move toward 



 27 

Tuzla, but the two neighbors left unresolved the issue of demarcation in the 

Kerch strait. 

 

Would Russia and Ukraine proceed to armed conflict over a lighthouse and 
a navigation facility? 
Today, armed conflict over the latest incidents on the Black Sea and the Azov 

Sea seems unlikely.  The dispute over Tuzla in 2003 was just one in a long 

series of tense standoffs between Russia and Ukraine over the region.  Before 

2003, rows similar to the one over Tuzla saw both Russia and Ukraine deploy 

troops either to protect or to seize military facilities in Crimea, and the disputes 

even witnessed the “defection” to Ukraine of a Russian navy frigate. (9)  

However, despite having been authorized to use force to secure their respective 

country’s interests, neither Ukraine’s nor Russia’s armed forces fired a shot in 

any of these face-offs.  In this light, it is not clear why Russia last week reportedly 

gave its service members “all the powers which are mentioned by the garrison’s 

guard regulations” in order to protect Russia’s interests in the facilities of the 

Black Sea Fleet. (10)  Similarly, on 16 January Anatoly Kinah, secretary of 

Ukraine’s National Security and Defense Council, declared that Ukraine “…will 

step up the use of all methods available to protect its interests and ensure 

compliance with the [Black Sea Fleet Accords],” it wasn’t apparent whether he 

was making more of a diplomatic threat than a military one. (11) 

 

Thus, although war over the Black Sea Fleet and control of the Azov Sea does 

not seem likely, destabilizing factors at play in these disputes prevent any 

foregone conclusions.  While it seems clear that employees of Ukraine’s 

government first barred Russian service members from entering the Ya-13 

lighthouse in Yalta, it is less clear whether official Kiev ordered its employees to 

act.  In fact, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov on 17 January declared, “the 

Ukrainian presidential administration told [Russia] that [Ukraine] had learnt about 

[the incident at Ya-13] from the papers.” (12)  Furthermore, official Moscow has 

lamented that, with regard to the recent incidents in Crimea, “…it is difficult to 



 28 

understand who speaks for Ukraine – the Ukrainian presidential administration, a 

certain youth organization called Brotherhood or the Ukrainian Foreign Ministry.” 

(13) 

 

Reaching an agreement… 
Before their most recent flare-up on the Black Sea, the governments of Ukraine 

and Russia had already established committees to consider the issues at hand.  

Against the backdrop of Ukrainian parliamentary elections coming in March, 

these committees are scheduled to meet in February to attempt to reach 

agreements on the lease Russia’s Black Sea Fleet has with Ukraine and on 

Russia’s use of Ukrainian navigation facilities for the aforementioned fleet.  The 

two governments also will attempt to reach consensus on the status of the 

Ukrainian-Russian border at the Kerch strait. (14)  However, January’s cat-and-

mouse game on the Black Sea and Azov Sea, uncertainties about official 

Ukraine, and the history of the long-running dispute in Crimea all suggest that 

negotiators are destined to emerge from February’s meetings without much to 

show for their efforts. 

 

Source Notes: 

 

(1) “Wrap: Putin, Yuschenko on bilateral relations,” RIA Novosti, 11 Jan 06 via ISI 

Emerging Markets. 

(2) “Russian official says seizure of another Black Sea fleet facility prevented,” 

BBC Monitoring of ITAR-TASS, 15 Jan 06 via ISI Emerging Markets. 

(3) “Ukraine says Russian dredge ship ‘violates sovereignty’,” Agence France-

Presse, 17 Jan 06 via ISI Emerging Markets. 

(4) “Ukraine Seeks Control of Russian Naval Facilities on its Soil,” Socor, 

Vladimir, 19 Jan 06, Eurasia Daily Monitor (EDM) Volume 3, Issue 13. 

(5) “Leaflets Predicting Russian Invasion Appear in Ukraine,” JM, 19 Jan 06, 

RFE/RL Volume 10, Number 10, Part II. 



 29 

(6) “Ukraine, Russia and the Black Sea Fleet Accords,” Felgenhauer, Tyler, 

February 1999, Woodrow Wilson School of Public and International Affairs. 

(7) Ibid. 

(8) “2003: The Year in Review, A tiny island in the news: the dispute over Tuzla,” 

11 Jan 04, The Ukrainian Weekly, Number 2, Vol. LXXII. 

(9) Tyler Felgenhauer, Ibid. 

(10) “Russian Defense Minister Offers Ukraine Negotiations Over Crimea Military 

Facilities,” Mosnews.com, 17 Jan 06 via Johnson’s Russia List (JRL) 2006-#15 

(#28). 

(11) “Ukraine security supreme talking tough on lighthouse row with Russia,” 

BBC Monitoring of TV 5 Kanal, Kiev, 16 Jan 06 via ISI Emerging Markets. 

(12) “Russian Foreign Minister urges Ukraine to explain lighthouse incident,” 

Interfax-AVN, 17 Jan 06 via Lexis-Nexis. 

(13) Ibid. 

(14) Vladimir Socor, Ibid. 

 

 

Newly Independent States: Caucasus 
By Kate Martin 

 

Nothing personal 
Following the shock wave that swept through most of Europe when Russia 

temporarily halted gas supplies to Ukraine over the holidays, other regular 

customers of RF fuel are still reeling from sticker shock.  Russia informed its 

clients of a substantial jump in prices to be charged, regardless of how fondly (or 

not) individual governments might be viewed by Moscow.  As Gazprom officials 

explained, it’s not personal, it’s not politics: it’s business, at $110 per 1,000 cubic 

meters for gas deliveries, the amount it charges in European markets. 

 

Of course, to the governments faced with increased costs and potential 

shortages as winter hits full force, it’s anything but purely business.   At a 



 30 

December meeting of the Atlantic Council of the United States, Georgian Vice 

Premier Georgy Baramidze mentioned his country’s strong support of new 

pipelines “from the Caspian region to Europe” to be built by Western energy 

companies. (1)   Georgia actually has a bargaining chip, although Western 

officials advise against using it.  Gazprom has proposed a 10-year extension of a 

transitional period before raising the gas price to $110/1,000 cubic meters… if 

Georgia agrees to hand over some control over its pipeline. (2)  US Deputy 

Assistant Secretary for European and Eurasian Affairs, Maathew Bryza, told 

Georgia that selling a trunk gas pipeline to Russia would increase Georgian 

dependence on Russian fuel deliveries, which is not recommended.  (3)  While 

Georgia mulls over the proposal, an earlier agreement contains the higher 

contract price. 

 

Azerbaijan, too, is looking for solutions, after Gazprom announced it would use 

“European prices” in contracts on gas supplies to that Caucasian country. (4)  

Baku is in the best position of the Caucasian capitals, given Azerbaijan’s primary 

reliance on its own oil and gas supplies and its “very successful” cooperative 

venture with British Petroleum to bring supplies to international markets. (5)  

However, President Ilkham Aliyev told the Azerbaijani Security Council that the 

country needed to strengthen its energy security, since it does still need imported 

gas, from Russia, and it faced an increase from $61 dollars/1,000 cubic meters 

(per a 2004 agreement) to the $110 rate Gazprom announced for everyone. (6)  

Whence would the extra supplies come?  Central Asia.  Indeed, a second 

pipeline to increase the amount of Kazakhstani and Turkmen oil through 

Azerbaijan and connect the terminals of Azartrans Ltd. and BP-Azerbaijan, was 

just completed.  (7)  Kazakhstan, moreover, agreed to join the Baku-Tbilisi-

Ceyhan project, and is considering also building a pipeline to Baku, according to 

Kazakh Prime Minister Daniyal Akhmetov.  (8) 

 

However, while Azerbaijan and Georgia could have expected no kind treatment 

from the Russian company, Armenia did.  And Yerevan is trying to bring politics 



 31 

into pipelines.  Foreign Minister Vartan Oskanyan reviewed Armenia’s great 

relations with Russia, emphasizing in particular economic, as well as political and 

security, cooperation.  Because of that cooperation, Oskanyan explained, he 

hoped that the two countries would “arrive at a mutually acceptable solution 

[regarding gas tariffs] which will not have a serious impact on the living standards 

of the Armenian population and the pace of the country’s economic growth.” (9)  

Russia currently supplies gas, as Armenia’s only source of energy, at $56/1,000 

cubic meters, but Gazprom’s profit loss has prompted renegotiating, at the higher 

$110 rate. 

 

Gazprom officials deny that control over gas supplies is politics by another 

means, citing the continuation of supplies during the democratic revolutions in 

both Ukraine and Georgia as proof “there is no tint in our attitudes – either 

orange or pink. … What we value much higher is our reputation as an excellent 

supplier.” (10)  “This is not policy, but economics,” Alexander Ryazanov, 

chairman of the board at Gazprom, explained when announcing the increase to 

all CIS countries.  (11)  Georgia’s President Mikheil Saakashvili, for one, is not 

buying that argument; he urged ministers to search for alternative sources for 

energy because “Russia constantly uses blackmail, it constantly seeks to use 

energy as a means of pressure on Georgia.” (12) 

 

GEORGIA 
No New Year’s resolution in sight 
The New Year did not bring any hint of resolution to the continuing, and 

apparently escalating, conflict between Georgia and its breakaway region South 

Ossetia.  Georgia seems intent on its earlier-stated goal of unifying all of the 

country, and South Ossetia seems equally intent on the path that has, admittedly, 

worked quite well for it so far… de facto independence from Georgia, if not from 

the Russian Federation. 

  

 



 32 

Indeed, Georgian officials spent much of the autumn months attempting to garner 

international support for President Mikheil Saakashvili’s proposal to change the 

format of the negotiations around the South Ossetian conflict, culminating in a 

December appearance by Prime Minster Zurab Noghaideli and Foreign Minster 

Gela Bezhuashvili before the Ministerial Council of the Organization for Security 

and Cooperation in Europe (OSCE) in Slovakia. (13)  

 

The latter appearance had little effect, however: although the OSCE Foreign 

Minister’s Council stated that Tbilisi’s plan could be used to settle the conflict, 

Moscow immediately spun the announcement to say that Tbilisi’s latest plan was 

too vague, and what everyone was supporting was the three-stage plan using the 

existing Joint Control Commission (JCC) that Saakashvili presented to the UN 

over a year ago. (14)  The truth of the OSCE statement may matter little:  the 

OSCE member states failed even to agree on a joint declaration noting Russia’s 

refusal to remove troops from Georgia and Moldova despite years of promises. 

(15)  [While the agreement on troop withdrawal agreed on in June 2005 is ready 

for signature in Tbilisi, it is “still going through the approvals process” in Moscow, 

according to Russia’s Deputy Foreign Minster Grigory Karasin. (16)]  Then again, 

such a declaration would be tacit admission on how ineffective censure from the 

OSCE can be. 

 

At this point, all that the parties can agree on is the fact that the situation in South 

Ossetia is degenerating.  South Ossetian officials, citing a firefight on 2 

December near Tskhinvali, accused Georgia of “actively using its peacekeepers 

to provoke military activity, stage special operations and acts of sabotage and 

terrorism on South Ossetia’s territory.” (17)  Russia’s Ambassador at Large, 

Valery Keniaykin, noted that in talks with Georgia’s Conflicts Minister, Georgy 

Khaindrava, “we’re now discussing specific problems, like the growing tensions in 

the zone of conflict in South Ossetia.” (18)   Russian and South Ossetian officials 

continue to insist on negotiations through the Joint Control Commission, a 

framework Georgia has now repeatedly rejected as ineffective. (19) 



 33 

 

The parties’ dedication to finding a resolution is suspect: South Ossetia has 

compiled a blacklist of persons who are banned from entering its controlled 

territory, including Georgia’s Defense Minister Irakli Okruashvili, Military Police 

Chief Aleko Sukhitashvili, Interior Minister Vano Merabishvili, Peacekeeping 

Battalion Commander Paata Bedianashvili, and Presidential Representative 

Mikheil Kareli.  (20)  According to Mikhail Mindzayev, described as the de facto 

minister of internal affairs for South Ossetia, the five and 23 others face arrest if 

they enter South Ossetia-controlled territory, purportedly for “crimes against 

people” (although he failed to describe what exactly those crimes were).  (21) 

 

Saakashvili is focused on the unification of Georgia, and there are hints that 

South Ossetian concerns of increased military preparedness might not be far off 

the mark.  Speaking on public television on New Year’s Eve, he said that 

restoring Georgia’s territorial integrity “requires patience and caution, persistence 

and courage at the proper decisive moment.”  (22) Although he added that he 

was “certain that we shall achieve this goal and restore the country’s unity by 

peaceful means,” that phrase “courage and the proper decisive moment” does 

not sound like something a person dedicated exclusively to non-military means 

would say.  A South Ossetian representative to the JCC, meanwhile, issued a 

complaint that Georgia has been over-rotating troops, carrying out the change 

five times in a year rather than the agreed-upon twice-yearly schedule.  (23)  

Signals clearly are mixed.  Khaindrava called for another meeting of the JCC, 

although he mentioned the December JCC meeting did not yield “desired 

results.” (24)   Georgia apparently has opted to use the same “what, me?” ploys 

any sibling or parent would recognize: low-level annoyances that shake up the 

target yet allow for claims of innocence. 

 

And yet, while the leaders of both Georgia and South Ossetia rattle sabers and 

lob threats, Georgia’s relations with another breakaway region, Abkhazia, had 

appeared to be moving (albeit slowly) toward a more peaceful resolution; a 



 34 

recent escalation of conflict, however, puts that process in danger. A working 

group of representatives from both governments had coordinated a series of draft 

documents that envisage security guarantees and rejection of the use of force, 

with United Nations Security Council oversight, if necessary. (25)  And yet a 

firefight in the Zugdidi district of the conflict zone on 21 December, begun with a 

firing on a Georgian police post and ultimately including the use of small arms, 

mortar and grenade launchers, indicates that there is some distance to be 

traveled on the road to peace. (26)  The Abkhaz Foreign Ministry, moreover, has 

appealed for international assistance in what it terms a “steadily worsening” 

situation in the Gali district – a situation Abkhazia blames on an increase in  

“Georgian guerilla unit White Legion.” (27)  Still, dialogue between the two parties 

is continuing, including the stated willingness of Saakashvili to meet Abkhaz 

leader Sergey Bagapsh to discuss economic, humanitarian, security and trust-

building measures, with no preconditions. (28) 

 

Admitted assailant gets life imprisonment 
Following a trial in which he refused to testify unless in the presence of 

international human rights representatives and later appeared in court with his 

mouth (self-) sutured shut, Vladimir Arutyunian was sentenced to life in prison for 

attempting on May 10. 2005 to kill US President George W. Bush and Georgian 

President Saakashvili (with a hand grenade that did not explode), and for actually 

killing (with a submachine gun) a police officer who had gone to his home to 

apprehend him. Reportedly Arutyunian had repeatedly admitted his guilt. (29) 

 
NKAO 
Not in our backyard? 
There did appear to be some progress in another of the region’s ongoing 

breakaway conflicts, Nagorno-Karabakh.  While Nagorno-Karabakh Autonomous 

Oblast (NKAO) officials, such  as President Arkady Gukasyan, reiterated the “no 

retreat, no surrender” stand, their allies in Armenia were noticeably less 

adamant.  Following a significant increase in its budget for 2006,  the Azerbaijan 



 35 

defense ministry announced that, should Armenia recognize NKAO 

independence, “military actions would be renewed.” (30)  That may have helped 

Armenia to become the only party in the conflict recently to pull back on the 

warmongering rhetoric. “All the parties must be in a positive mood and move 

forward cautiously.  We are well aware that Nagorno-Karabakh is a complicated 

problem which requires a compromise,” Foreign Minster Vardan Oskanian said 

earlier this month (31)   He is not alone in pulling back.  The Armenian 

communists, according to their colleagues in Azerbaijan, “recognize Nagornyy 

Karbackh as part of Azerbaijan.” (32) 

 

Armenia’s and Azerbaijan’s foreign ministers held a meeting last week in London.  

The talks were described at “not easy” by Azerbaijan, and “complicated and 

busy” by Armenia. (33)  Further talks are expected to be held in Paris next 

month. 

 

ARMENIA 
Armenians decry what PACE does not 
Amendments to the constitution are in place, despite widespread agreement, at 

least in Armenia, that the results of the referendum (supported by a purported 

93.3 % of votes) were rigged.  Several parliamentary representatives and groups 

within Armenia complained about the legitimacy of the vote since the polling on 

27 November . (34)  European Union observers warned shortly after the results 

were released that the “ballot stuffing and manipulation of the turnout figures” 

brought suspicion to “Armenia’s commitment to transparency and democracy.”  

(35)  And finally the commission tasked with overseeing the legality of the 

referendum agreed:  Commission coordinator Ruben Torosyan announced that, 

in addition to blatant violations of election law by President Robert Kocharyan 

(including voting openly, and giving an interview to journalists at a polling 

station), over a million votes were rigged. (36)   Despite the astonishing results 

reported, the referendum had been positively assessed by the Armenian 



 36 

Electoral Commission, the Parliamentary Assembly of the Council of Europe 

(PACE), and the Organization for Security and Cooperation in Europe.  (37) 

 

NORTH CAUCASUS 
Beslan and beyond 
When announcing the preliminary results of the parliamentary investigation into 

the Beslan catastrophe, Commission Chairman Aleksandr Torshin was quick to 

blame government organs, but not the agencies most watchers were expecting 

to be named, to wit, Russia’s federal interior troops and special forces.  While 

bemoaning a tendency he sees for others to forget that the terrorists who took 

the hostages ultimately were the ones responsible for the high number of deaths 

in September 2004, Torshin mentioned that two directives were sent from 

Moscow directing local agencies to take “stronger security precautions”; one, he 

implies, was ignored, while the other “never even reached the Pravoberezhnyy 

Rayon Internal Affairs Division.  There is no trace of it, as if it had never been 

sent.  As a result, both of the alternative security arrangements were not taken at 

the school,” which was, in fact, under-guarded, by a lone unarmed policewoman, 

who was taken hostage at the school.  (38)  The announcement constituted a 

strange instance of underreporting: Torshin doesn’t mention what evidence 

confirms that the second federal directive was made, since there was “no trace of 

it.”  

 

As hesitant as he is to blame the federal agency that keeps no trace of directives, 

he seems significantly less hesitant to blame a regional agency for not following 

a directive it never received.  This casts some doubt as to the purity of the 

commission’s motives.  And yet, the final report is not completed.  Torshin 

subsequently noted that the “issue of the role of federal executive bodies will be 

raised” in that final report, but even in that statement he rested on the alleged 

“negligent attitude” of the North Ossetian police. (39)  Meanwhile, the trial of 

Nurpashi Kulayev, the sole remaining terrorist, continues in North Ossetia’s 

Supreme Court. 



 37 

 

Torshin expanded his comments to say that the situation in Dagestan and 

Chechnya is worsening, while the “shadow sector of the economy is absolutely 

flourishing” and attempts by the center to improve the situation by increasing the 

region’s budgets are “absolutely wrong.”  Such evaluations give surprising 

credence to statements from Ramzan Kadyrov, acting prime minister of 

Chechnya, that the Chechen Republic is, relatively speaking, a haven.  

“Chechnya is already the safest region in the Russian Federation, and in two 

years it will become the most peaceful and prosperous place in the world,” 

Kadyrov said.  (40)  He made no mention of how many Russian troops were 

required to ensure that standing. 

 

And, lest travel agents start booking vacation getaways to Grozny. Chechnya still 

faces a significant amount of conflict, albeit on a smaller scale than has been 

experienced in earlier years.  According to a report by Lt. Gen. Oleg Kohtin, head 

of the Interior Ministry’s forces in Chechnya, approximately 750 persons form 70-

75 illegal military groupings in the republic, primarily in the mountainous regions, 

and have a significant presence in the capital still.  (41) 

 

Source Notes: 

 

(1) ITAR-TASS, 7 Dec 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(2) ITAR-TASS, 23 Dec 05; OSC Transcribed Text, via WNC 

(3) Interfax, 12 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

(4) ITAR-TASS, 14 Dec 05; OSC Translated Text, via WNC 

(5) AzarTaz News Agency, 21 Dec 05; OSC Report, via WNC 

(6) ITAR-TASS, 2 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

(7) Turan, 9 Jan 06; OSC Translated Text, via WNC 

(8) Interfax, 10 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

(9) ITAR-TASS, 10 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

(10) Interfax, 23 Dec 05; OSC Transcribed Text, via WNC 



 38 

(11) ITAR-TASS, 29 Nov 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(12) Interfax, 19 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

(13) Interfax, 3 Dec 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(14) Interfax, 8 Dec 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(15) AFP, 6 Dec 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(16) RIA-Novosti, 3 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

(17) Interfax, 8 Dec 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(18) ITAR-TASS, 8 Dec 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(19) ITAR-TASS, 28 Dec 05; OSC Transcribed Text, via WNC 

(20) Rustavi-2 Television, 4 Jan 06; OSC Translated Text, via WNC 

(21) Rustavi-2 Television, 6 Jan 06; OSC Translated Text, via WNC 

(22) ITAR-TASS, 31 Dec 05; OSC Transcribed Text, via WNC 

(23) RIA-Novosti, 9 Jan 06; OSC Translated Text, via WNC 

(24) ITAR-TASS, 4 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

(25) ITAR-TASS, 7 Dec 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(26) Interfax, 21 Dec 05; OSC Transcribed Text, via WNC 

(27) Agentstvo voyennykh novostey, 18 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

(28) Rustavi-2 Television, 14 Dec 05; OSC Translated Text, via WNC 

(29) Interfax, 5 Dec 05; FBIS Transcribed Text, Interfax, 27 Dec 05; OSC 

Transcribed Text, and Rustavi-2 Television, 11 Jan 06; OSC Translated Text, via 

WNC 

(30) Interfax, 7 Dec 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(31) Interfax, 6 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

(32) Trend News Agency, 6 Jan 06; OSC Translated Text, via WNC 

(33) Trend News Agency, 20 Jan 06; OSC Translated Text, and Mediamax, 20 

Jan 06; OSC Translated Text, via WNC 

(34) Mediamax, 12 Dec 05; FBIS Transcribed Text, Interfax, 21 Dec; OSC 

Transcribed Text, and Mediamax, 22 Dec 05; OSC Translated Text, via WNC 

(35) Interfax, 4 Dec 05; FBIS Transcribed Text, via WNC 

(36) Arminfo, 20 Jan 06; OSC Translated Text, via WNC 

(37) ITAR-TASS, 11 Dec 05; FBIS Translated Text, via WNC 



 39 

(38) Rossiyskaya gazeta, 17 Dec 05; OSC Translated Text, via WNC 

(39) ITAR-TASS, 28 Dec 05; OSC Transcribed Text, via WNC 

(40) RIA-Novosti, 20 Jan 06; OSC Translated Text, via WNC 

(41) Agentstvo voyennykh novostey, 17 Jan 06; OSC Transcribed Text, via WNC 

 

 

Newly Independent States: Central Asia 
By Fabian Adami 

 

Kazakhstan Update: First the Stick, then the "Carrot." 
Last month, the Republic of Kazakhstan held Presidential elections. Previous 

elections in Kazakhstan, notably the September 2004 Parliamentary vote, and 

the 1999 Presidential ballot were characterized by campaigns designed to 

undermine and harass President Nursultan Nazarbaev's opponents. The most 

notable victims of harassment or intimidation were Ghalymzhan Zhakiyanov 

(former Governor of Pavlodar Oblast) & founder of Democratic Choice for 

Kazakhstan), who was arrested and imprisoned in 2002 on corruption charges, 

and former Prime Minister Akezhan Kazhegeldin, who was forced to flee the 

country in 1999, and currently resides in exile in the United Kingdom. 

 

The run-in to the 4 December election was up to a certain point no different than 

those in the past. President Nursultan Nazarbaev and his supporters mounted a 

series of operations designed to pressure and intimidate Zharmakhan Tuyakbai 

(former member of Otan and Speaker of the Majlis), the President's most serious 

opponent. Government tactics included the arrest of Tuyakbai's campaign 

manager, arson attacks on his campaign headquarters, the destruction of 

campaign materials in a "car accident," and verbal warnings from NSS (National 

Security Service) officers about "illegal campaigning" activities. (1)  Nazarbaev's 

(or his supporters) activities differed in this election, in that they became more 

hard-line than they had been previously. 

 



 40 

Early in November, Yelena Nikitna, a campaign official for Tuyakbai, reported 

that her daughter had been kidnapped. Oskanna Nikitna apparently disappeared 

after her mother had refused on several occasions during interviews with police 

officers, to pass on information regarding campaign planning and activities. (2) 

There have been no reports since the election indicating that Oksanna Nikitna is 

safe or has been reunited with her mother. Then, on the weekend of 13 

November, Zamanbek Nurkadilov, until 2004 a former government minister and 

close Nazarbaev ally, was found dead at his Almaty home. Despite wounds 

indicating foul play (he had been shot twice in the chest and once in the head), 

Interior Ministry investigators ruled Nurkadilov's death a suicide, citing the 

apparent lack of signs of forced entry or struggle at his home. Serikali Musin, 

Nurkadilov's lawyer has disputed the ruling, claiming that a pillow found at the 

scene contained gunshot holes, indicating it had been used as a silencer. (3) 

Nurkadilov's assassination was likely carried out to prevent the release of 

documents in his possession, which he claimed proved "massive corruption" in 

the President's family. (4) 

 

Nazarbaev's attacks were not limited to individual personalities. A central feature 

of the President's political efforts during the late summer and early fall of 2005 

was the attempt to introduce legislation to control Non-Governmental 

Organizations (5), and to prevent them, in Nazarbaev's language, from fomenting 

a color or flower revolution, as they had done in "neighboring countries." (6) Fear 

of a Western-inspired or funded revolution was also the core reason for 

Nazarbaev's hardened stance vis-à-vis Tuyakbai: in an April 2005 interview with 

Nezavisimaya gazeta, the latter claimed that he had strong connections with 

"International Organizations" and the West. (7) 

 

It was in this atmosphere that the country's electorate went to the polls on 

December 4. As was to be expected, Nazarbaev was reelected by a huge 

margin, obtaining 91% of the vote, as compared to Tuyakbai's 6.6%. The 

OSCE's Preliminary Report noted a number of serious violations, including 



 41 

tampering with the results protocol, ballot stuffing, proxy voting, voter intimidation 

and harassment, and a lack of equal media time for candidates during the 

campaign. (8) The OSCE's Final Report will be issued in approximately one 

month. 

 

On December 18, the movement For a Just Kazakhstan, which Tuyakbai heads, 

issued a statement condemning the election. Speaking to the press, Tuyakbai 

claimed that the poll results showed that Kazakhstan was "turning from an 

authoritarian regime into a totalitarian one." (9) Tuyakbai announced that a 

petition to overturn the result had been filed with the Supreme Court. A week 

later, that body rejected the opposition's petition citing an incomplete case. 

Delivering the Court's ruling, Judge Marziya Baltabai stated that For a Just 

Kazakhstan was in possession of voting results from only 1012 of Kazakhstan's 

9,957 election districts. Baltabai stated that individual election district results 

were not within the Court's jurisdiction (10) —language which by omission leaves 

the door open for lawsuit challenging the overall, national outcome. 

 

In the weeks after the election, but before his January 11 inauguration, 

Nazarbaev took actions which can only be interpreted as an attempt to temper 

Western criticism of the election, and to rebuild domestically his image as a 

moderate leader. On 23 December he announced the introduction of a large 

state run anti-corruption program, which will run for 5 years, and on which bi-

annual reports will be published. (11) Secondly, Nazarbaev on 9 January signed 

into law a sweeping amnesty (announced on 16 December—Kazakhstan's 

Independence Day) for 14,000 prisoners—mostly females, minors and elderly 

convicts. (12) 

 

But Nazarbaev's most important move came on, on 14 December, when a court 

in the northern Pavlodar Oblast announced that Ghalymzhan Zhakiyanov, 

imprisoned since 2002, would be granted early release. (13) Zhakiyanov's 

release was delayed until 14 January by a counter appeal from Kazakhstan's 



 42 

Special Prosecutor for Penal Institutions, who argued that Zhakiyanov did not 

deserve early release due to his violation of prison rules. (14) Given Zhakiyanov's 

importance to the opposition, it seems safe to conclude that the Special 

Prosecutor's move was planned by the government, and was designed to provide 

the veneer of judicial impartiality and fairness to the case.  Since his release, 

Zhakiyanov has openly stated that he will re-involve himself in the country's 

politics, insisting that he is "absolutely convinced that democratic reform" was 

"necessary for the development of our society." (15) 

 

Mr. Zhakiyanov's release has been described as "the moment of truth" for 

Kazakhstan's opposition forces. (16) On 18 January, Soz, an opposition 

newspaper, published an interview with Yerlan Karin (a prominent Kazakh 

political scientist), and Presidential advisor Yermukhamet Yertsbayev. The most 

important point of the discussion, made by Yarin, was that Zhakiyanov's release 

meant that the opposition could no longer "blame the absence of bright figures" 

for its failures. (17) The central question, implied Yarin, was whether the 

opposition would now unite behind Zhakiyanov. 

 

While this analysis is correct, it does not go far enough in addressing 

Nazarbaev's motives for ordering Zhakiyanov's release. Nazarbaev has 

historically (and successfully) used 'divide and rule' tactics in dealing with the 

opposition. Zhakiyanov's release as such should be viewed less as a 

'conciliatory' move, and more as a calculated political one on Nazarbaev's part, 

designed to flood the opposition with too many "bright figures", again preventing 

the emergence of a single, unified viable candidate who can challenge his 

position. If the opposition's past history is any indication, this tactic will continue 

to provide Nazarbaev with the results he desires. 

 

Uzbekistan Update: Bye-Bye "Western Alliances"…Almost. 
In July 2005, President Islam Karimov demanded that the United States vacate 

the K2 airbase, used for operational purposes in Operation Enduring Freedom, 



 43 

and the ongoing US-led Global War on Terrorism. (18) The Uzbek demand came 

as a response to—or as a not so subtle—rebuke of Washington's criticism of the 

Karimov regime over the Andijan massacre last May, in which some 700 people 

were killed by Security Forces. (19) The US evacuation of K2 was completed on 

22 November 2005. 

 

Days before the US withdrawal was completed, President Karimov traveled to 

Moscow, where he negotiated and signed a mutual defense alliance treaty with 

Russia. Explicitly linking US criticism over Andijan with the treaty, Karimov noted 

that "any hostile actions directed against Uzbekistan…will mean an assault on 

Russia." (20) 

 

In the last 2 months, Uzbekistan has moved further into Russia's camp. First, on 

December 12, the Uzbek government refused to renew Radio Free Europe/Radio 

Liberty's accreditation. RFE/RL was the last Western news organization retaining 

offices in Tashkent. (21) Second, on December 30, President Karimov signed a 

resolution officially revoking Uzbek membership in the US-supported regional 

GUUAM alliance. (22) A foreign office spokesman stated that Uzbekistan had 

withdrawn because GUUAM had unfavorably "revised the regional security 

system." (23) Thirdly, ten days ago, on 12 January, the Uzbek courts suspended 

all activities of the US-sponsored Freedom House Organization, claiming that the 

organization lacked transparency. (24) The organization plans to appeal the 

decision, but should the office be forced to close, no pro-democracy or Human 

Rights organizations will be left in Uzbekistan. 

 

In spite of the measures taken by the Uzbek government, all ties with "the West" 

have not been severed: In mid-December, President Islam Karimov met with 

Friedbert Pfluger, Parliamentary Secretary of State for the German Defense 

Ministry, and reached an agreement to allow the Bundeswehr continued use of 

the airbase at Termiz. According to the terms of the deal, the German 



 44 

government will provide developmental assistance for the local town, and 

continue to upgrade facilities at the base itself. (25) 

 

Tashkent's decision not to expel the Bundeswehr contingent along with other 

Western forces likely was made in response to Berlin's decision to grant a visa to 

then-Interior Minister Zakirjan Almatov, allowing him to travel to Hanover for 

cancer treatment, in spite of an EU-wide travel ban for senior Uzbek officials. (26) 

Almatov retired on grounds of ill health earlier this month, to be replaced by 

Bahodyr Matlyubov. (27) Given the fact that Interior Ministry Spetznaz units were 

involved in the Andijan massacre, Almatov bears considerable responsibility for 

events in that town. 

 

Tashkent's moves as described above show that Uzbekistan is being selective 

about which ties to cut. Rather than severing all Western ties, Karimov is 

choosing to distance himself from organizations and alliances which he views as 

linked in any small way to the United States. Given Berlin's close relationship (at 

least during former Chancellor Schroeder’s tenure) with Moscow, and German-

US tensions over the Iraq war, it is not unexpected that Uzbek-German ties 

remain close. 

 

Source Notes: 

 

(1) See The ISCIP Analyst, Volume XI, Number 4 (08 Dec 05) 

(2) See The ISCIP Analyst, Volume XI, Number 3 (17 Nov 05) 

(3) Ibid. 

(4) See The ISCIP Analyst, Volume XI, Number 4 (08 Dec 05) 

(5) See The ISCIP Analyst, Volume XI, Number 1 (20 Oct 05) 

(6) See The ISCIP Analyst, Volume XI, Number 4 (08 Dec 05) 

(7) See The ISCIP Analyst, Volume XI, Number 1 (20 Oct 05) 

(8) See The ISCIP Analyst, Volume XI, Number 4 (08 Dec 05) 



 45 

(9) "Kazakh Opposition Asks Court to Annul Election," RFE/RL Features Article, 

18 Dec 05 via www.rferl.org/featuresarticle/2005/12/22EC23CA-DDEF-49EB-

B6B3-10E078EF62C5.html 

(10) Interfax, 23 Dec 05; OSC Transcribed Text via World News Connection. 

(11) Interfax-Kazakhstan, 29 Dec 05; OSC Translated Text via World News 

Connection. 

(12)"Kazakh Opposition Leader Given Early Release," RFE/RL Features Article 

via www.rferl.org/featuresarticle/2005/12/8F54027F-6BF4-4BCB-ADD6-

22C4435A5AA2.html 

(13) Newsline—Transcaucasus & Central Asia, 10 Jan 06; Radio Free 

Europe/Radio Liberty via ISI Emerging Markets Database. 

(14)"Kazakh Prosecutor Appeals Court Ruling to Free Jailed Opposition Leader," 

26 Dec 05, Associated Press Worldstream; Financial Times via  

www.search.ft.com/search/article.html?id=051226001857&query=Zhakiyanov&vs

c_appId=totalSearch&offset=10&resultsToShow=10&vsc_subjectConcept=&vsc_

companyConcept=&state=More&vsc_publicationGroups=TOPW&searchCat=1.ht

ml  

(15) "Freed Kazakh Opposition Leader to Stay in Politics," RFE/RL Features 

Article, 17 Jan 06 via www.rferl.org/featuresarticle/2006/1/E9455736-AF9D-

42AB-BE5F-066CBAC0DC76.html 

(16) "Freed Opposition Leader May Split Ranks, Experts Predict," BBC 

Monitoring; 20 Jan 06 via 

ww.search.ft.com/search/article.html?id=060120001586&query=Zhakiyanov&vsc

_appId=totalSearch&state=Form.html 

(17) Ibid. 

(18) Eurasia Insight, 16 Aug 05 via 

www.eurasianet.org/departments/insight/articles/eav081605.shtml 

(19) See The ISCIP Analyst, Volume X, Number 7 (08 June 05) 

(20) See The ISCIP Analyst, Volume X, Number 4 (08 Dec 05) 

(21) TCA-Uzbekistan, 12 Dec 05; The Times of Central Asia via ISI Emerging 

Markets Database. 



 46 

(22) Agentstvo voyennykh novostey, 30 Dec 05; OSC Transcribed Text via World 

News Connection. 

(23) Ibid. 

(24) Weekday Magazine—Uzbekistan, 13 Jan 05; Radio Free Europe/Radio 

Liberty via ISI Emerging Markets Database. 

(25) ITAR-TASS, 12 Dec 05; FBIS Translated Text via World News Connection. 

(26) "Uzbek Official Banned From Entering EU Receives Treatment in Germany," 

12 Dec 05, Mosnews.com via 

www.mosnews.com/news/2005/12/20/uzbekbutcher.shtml 

(27) "New Uzbek Interior Minister Appointed," RFE/RL Features Article, 05 Jan 

06 via www.rferl.org/featuresarticle/2006/01/E254F78E-2B35-4A58-9E33-

3EE862E2F65C.html 

 

 

Newly Independent States: Western Region 
By Tammy Lynch 

 

UKRAINE 
Gas and the Government: Gas agreements, constitutional reform, free 
speech and democracy intersect painfully. 
In January, Ukraine’s parliamentary election season began in an atmosphere 

largely foreign to Ukraine and other former Soviet republics – one of free speech, 

vigorous public debate and a generally free national press.  The democratic 

atmosphere, which Ukraine’s leaders have proudly supported, has been a 

challenge for them.  Questions about the country’s latest gas deal with Russia, 

combined with the introduction of perplexing constitutional reforms, have led to 

the virtual paralysis of the presidential administration and the parliament’s 

dismissal of the cabinet. 

 

 



 47 

The latter is being contested by the president as unconstitutional, but, regardless, 

it has effectively halted much of the government’s work.   Two months before the 

26 March election, the potential orientation of the country’s next parliament is 

unclear, political brinksmanship already is underway over who will assume the 

premier’s chair following the poll, and the country faces questions that are likely 

to impact its development for years to come.  

 

Gas agreement?  What gas agreement? 
The current crisis was created in the days following the announcement of a new 

gas agreement between Russia and Ukraine.  On 4 January, when the 

agreement was signed, Ukraine declared it a success.  “The people of Ukraine 

and Russia won,” said Prime Minister Yekhanurov.  (1)  Later, President 

Yushchenko went further.  He proclaimed the deal “a brilliant achievement” and 

suggested that “the political fight has been won.”  (2)  

 

At the press conference announcing the deal, the head of Ukraine’s Naftohaz 

gas concern, Oleksiy Ivchenko, provided limited information.  “We shall be buying 

gas of different origins, both Russian and Central Asian, from the RosUkrEnergo 

company,” he said.  “The price of gas will be 95 US dollars per 1,000 cubic 

meters at the Russian-Ukrainian border.”  (3)  Yushchenko later confirmed 

Ivchenko’s statements.  “Ukraine has gotten a price of 95 dollars.  Look at the 

map of Europe.  Who has this price?  … We have secured a stable gas balance 

for five years.”  (4) 

 

But, even at the press conference it was clear that the agreement was far more 

complex than stated by Ivchenko – the only official Ukrainian representative at 

the negotiation.  Russia’s Gazprom head Aleksey Miller touted the fact that “a 

long term contract for supplying Russian gas has been agreed,” and announced, 

“The initial price is 230 dollars for 1,000 cubic meters.”  This price for Russian 

gas, he later explained, would be paid to Gazprom by the intermediary 

RosUkrEnergo, which would then mix this gas with much cheaper Central Asian 



 48 

gas and sell the mixture to Ukraine for an average price of 95 dollars.  (5)   Thus, 

instead of paying between $50 and $65 per cubic meter for Russian gas, and 

between $44 and $50 per cubic meter for Turkmen gas, as it did in 2005, Ukraine 

would pay $95 for a mixture of these, plus possibly some additional supplies from 

Uzbekistan and Kazakhstan.    

 

Soon it became clear, however, that the actual document differed in some ways 

from the information provided at the celebratory press conference.  Most 

importantly, it provided only limited guarantees for Ukraine. 

 

On 5 January, former Prime Minister and Orange Revolution leader Yulia 

Tymoshenko released a copy of the gas agreement at a press conference, and 

made it, as well as several other related documents, available on her political 

party’s website.   The press conference and contents of the agreement were 

discussed extensively on all major Ukrainian media, and Tymoshenko 

announced plans to contest the document in court, while calling for the dismissal 

of those who stood behind it. 

 

Of particular interest was the lack of any set price – or even guaranteed gas 

volumes -- for Central Asian gas.  “The sides shall sign appropriate agreements 

and contracts,” the document reads, “with the aim of forming, starting from 1 

January 2006, an annual gas balance of the RosUkrEnergo company in the 

following volumes …”  No actual guarantee is given for any volumes listed.  

 

The document sets a price, of sorts, for the Russian gas that will be sold by 

Gazprom to  RosUkrEnergo for use in Ukraine.  It states, “Up to 17 Billion cubic 

meters of Russian gas to be bought from … Gazprom at a price to be set by a 

formula, proceeding from the basic gas price (PO = 230 dollars per 1,000 cubic 

meters).” 

 



 49 

Later in the document, RosUkrEnergo pledges to sell to Ukraine “in 2006 – 34 

billion cubic meters of gas to be sold at the price of 95 US dollars per 1,000 cubic 

meters which is in force in the first six months of 2006.”  No mention is made of 

the second half of 2006.  Additionally, while the document notes that 

RosUkrEnergo will sell gas to Ukraine at an unspecified price in 2007, the 

agreement makes no mention of the years 2008-2010, calling into question 

statements that it is a “five-year” agreement. (6)  

 

At her press conference, Tymoshenko objected not only to the lack of guarantees 

of price and gas quantity to Ukraine, but also to the involvement of the gas 

intermediary company, RosUkrEnergo.  During her tenure as premier, the 

company was investigated by Ukraine’s Secret Service for money laundering and 

ties to organized crime. Following her dismissal, the investigation apparently was 

shelved, although it is unclear if this was done for lack of evidence or for political 

expediency.  Tymoshenko noted that Gazprom owns 50% of RosUkrEnergo, 

while the other 50% is owned by a subsidiary of Austria’s Raiffeisen Investment.  

Raiffeisen claims to merely manage the activities of the company on behalf of 

individuals who do not want their identities disclosed.    

 

Tymoshenko has charged that these individuals are politically well-connected 

Ukrainians enriching themselves through RosUkrEnergo’s deals.  “It is a front 

company, an artificially created company, so that gas coming to Ukraine comes 

through a filter that will catch a significant amount of money,” she told the New 

York Times. (7) 

 

Speaking on “Freedom of Speech,” a live Ukrainian debate program, she further 

pointed out that the 4 January document commits Ukraine’s Naftohaz to create a 

corporation with RosUkrEnergo for distribution of gas internally to Ukrainian 

customers.  This, she charged, placed the management of, and profits from, 

Ukraine’s gas transport and storage facilities in doubt.   During the program, 

representatives of Yushchenko and Yekhanurov’s political party, Our Ukraine, 



 50 

vigorously denied that the joint venture would lead to loss of control over any of 

Ukraine transport or storage facilities. (8)  However, point 3 of the agreement 

does, in fact, announce the creation of a joint venture, “whose authorized capital 

shall be formed by contributing cash and bringing in other assets.”  

 

Charles Tannock, a British Conservative member of the European Parliament, 

echoed the concerns about RosUkrEnergo, during a discussion of the gas deal 

by the European Commission’s delegation for Ukraine.  He noted the “very 

opaque” nature of RosUkrEnergo, suggesting its ownership structure leaves it 

open to “allegations by minority shareholders in Gazprom and the Western 

political classes that there is a possibility of political corruption here as a result of 

this secret deal.”  (9) 

 

President Yushchenko has denied vigorously the charges about RosUkrEnergo, 

suggesting that he is prepared to investigate any corruption allegations.  But he 

says that he has seen no evidence of wrongdoing.   

 

However, during an interview with Great Britain’s Channel 4 news, the president 

was, according to reporter Jonathan Miller, “at a loss for words” when asked who 

profits from RosUkrEnergo’s business.  After a long pause, Yushchenko 

answered, “I don’t know.  They may be Ukrainians, but I really don’t know who 

these people are.” (10)  In spite of this, according to Prime Minister Yekhanurov, 

Ukraine was forced to make the deal with RosUkrEnergo.  

 

"It is not that we were not aware of what RosUkrEnergo is and so on,” he said 

during a television interview.  “We have no alternative. The Russian side offered 

a company. We have no proof [of RosUkrEnergo’s alleged shady deals]. Neither 

our security agencies nor our commercial partners have any official proof of lack 

of transparency in the operation of that company."   Moreover, "The thing is that 

whole of the pipeline extending from the Turkmen-Uzbek border to the Russian-

Ukrainian border at Novopskov is filled [with gas] by Gazprom's contractor 



 51 

RosUkrEnergo, and we were offered a choice: either this [work with 

RosUkrEnergo] or ship gas by train.  So, we had no choice."  (11) 

 

And what of the price for gas?  It appears that under the new agreement, Ukraine 

will have limited choice in this area also.  When asked about the price Ukraine 

will pay for gas in the future, Ukrainian Economic Minister Arseniy Yatsenyuk 

said, “This is an extremely difficult question.  The 95 dollar price depends on how 

the venture is to be created and what contracts it will sign thereafter.”  (12) 

 

Further, Ukrainian Defense Minister Anatoliy Hrytsenko said last week that “most 

members of the government do not know what was actually signed in Moscow on 

4 January.”  He suggested, “Information published in the press leaves a lot of 

unanswered questions.  To what level will the private middleman raise the price 

in the second half of the year – to 130, 230, 330, 530 dollars?  … Who now will 

guarantee Ukraine a balance of gas for the whole year?  Today I don’t know the 

answer to these and many other questions.”  (13) 

 

As a result of the level of criticism of the deal, and questions about Ivchenko’s 

right to sign the document on Ukraine’s behalf, officials have now publicly 

downgraded the document from a “long-term contract” to a “protocol of intent.”  

 

It appears that Ukrainian negotiators may have hoped to conclude 

supplementary intergovernmental agreements before specific information about 

the 4 January document was released.  Given the ease with which documents 

were kept out of the public eye throughout President Leonid Kuchma’s 

administration, this hope was not unfounded.  However, despite questions about 

the current government’s commitment to rooting out corruption entirely, Ukraine 

is no longer Kuchma-land.  The press is no longer muzzled.  The political 

opposition is no longer oppressed.  Yulia Tymoshenko is no longer denied 

access to the airwaves.  

 



 52 

It very well may be that the government’s continuing negotiations with Russia will 

close the holes noted above.  However, Tymoshenko is calling on Ukraine to 

reject all the terms in this deal, suggesting that the country should depend on an 

already existing agreement signed in 2004.   What Russia’s response to this 

suggestion would be, during one of the coldest winters in Ukraine in over 20 

years, is unknown.  But, no matter what the result of any new negotiations, the 

initial misdirection surrounding the “deal” provided effective fodder to the 

government’s opponents, who, just two months before the parliamentary election, 

set their sights on the cabinet.  

 

Government?  What government? 
On 10 January, after days of building questions, and increasing attacks from 

political parties vying for places in the election, parliament voted to dismiss the 

government of Prime Minister Yuriy Yekhanurov.  

 

Support for the dismissal came from a disparate a group of parties.  The Yulia 

Tymoshenko Bloc joined with Parliamentary Speaker Volodymyr Lytvyn’s 

People’s Party, the Communists, the former Kuchma-allied Ne Tak Bloc and 

Viktor Yanukovich’s Party of Regions.  Although a number of charges were 

leveled at the Prime Minister, the primary justification given was that the gas 

agreement with Russia violated Ukraine’s national interests.  The fact that the 

members of these parties largely see themselves as having been wronged in 

some way by the president and government probably also was not an 

insignificant point.  

 

The vote came as something of a surprise even to many deputies, since no 

confidence votes are generally announced at least four days in advance, and 

constitutionally can only be held after a written request for a vote by one-third of 

the members of parliament.  (14) Because these provisions were not met, 

President Yushchenko immediately called the vote “unconstitutional,” 

“incomprehensible and illegitimate,” and refused to recognize it.  (15)  



 53 

 

However, according to the official Decision of the Verkhovna Rada (parliament), 

the vote to dismiss the government was based upon a constitutional amendment 

that came into effect on 1 January, and that appears to give the parliament an 

extraordinary ability to dismiss the government with no cause.  Article 85 of the 

amended constitution says: 

 

“Powers of the Verkhovna Rada shall include: 

 

(12) Appointing to office – upon the submission by the President of Ukraine – the 

Prime Minister of Ukraine, …; appointing to office – upon the submission by the 

Prime Minister of Ukraine – other members of the Cabinet of Ministers of 

Ukraine, …; dismissing from office the officials mentioned above; deciding on the 

resignation of the Prime Minister of Ukraine and of members of the Cabinet of 

Ministers of Ukraine.” 

 

The Constitution gives no criteria on which the parliament should base a decision 

to “dismiss from office the officials mentioned above,” and no corresponding 

legislation or procedures appear to supplement this article.  Furthermore, the 

article does not clearly state that a dismissal results in the resignation of the 

cabinet (as is specifically stated in the article outlining the criteria for a no 

confidence vote).  

 

The questions surrounding the implementation of this constitutional article has 

led to paralysis in many areas of the government’s work.  A curious additional 

vote by parliament to dismiss, once again, the Justice and Fuel and Energy 

Ministers – but this time individually – added further confusion, as did a vote 

demanding that the government reconsider the gas protocol.   Finally, the fact 

that Ukraine’s constitution does not allow a new government to be formed until 

after the election underscores the uncertainty over this move in Ukraine.  

 



 54 

Because of these constitutional questions, (Acting) Prime Minister Yekhanurov 

recently announced that plans to sign supplemental intergovernmental 

agreements with Russia are on hold, suggesting that Ukraine was “unable to 

prepare the documents.” (16)  The Head of the Presidential Secretariat, Oleh 

Rybachuk, explained, “Lawyers are working to confirm the authority of each of 

the cabinet ministers in order to remove any doubt about their right to sign 

[international documents].”  (17) Ukrainian media have reported also that plans to 

create the Naftohaz – RosUkrEnergo joint venture, for the moment, are stalled.     

 

The Political Reverberations 
While the primary effect of the parliament’s vote has been to undermine the 

government’s ability to work, the political effects are more difficult to assess.  

Most analysts suggest that voting on the same side as the stigmatized Viktor 

Yanukovich will weaken support for the Yulia Tymoshenko Bloc in the upcoming 

election.  There was, indeed, a backlash against the move in certain areas of 

Ukraine.   A poll conducted from 12-17 January by the Razumkov agency found 

that Yushchenko and Yekhanurov’s Our Ukraine had received a small bump in its 

support following the gas confrontation with Russia, from around 13% to 15%, 

while Tymoshenko’s poll numbers have remained even at around 12%.  It is 

difficult to know, however, if those numbers will hold as questions about the gas 

agreement linger.  

 

Additionally, talk of a public “coalition” between Tymoshenko and Yanukovich 

seems far-fetched, and Tymoshenko has begun attempting to dispel this idea by 

returning to her Bloc’s historical anti-corruption, oligarch-bashing roots.  

 

On 20 January, the Bloc released transcripts of a Secret Service interrogation of  

Mykhailo Chechetov, the head of the State Property Fund under President 

Kuchma.  The transcripts, which later were confirmed as authentic by Interior 

Minister Yuriy Lutsenko, are filled with accusations of wrong-doing in the 

privatization sphere not only by President Kuchma but also then-Prime Minister 



 55 

Viktor Yanukovich.  On the final day of the parliament’s session, the Tymoshenko 

Bloc was joined by the Socialist Party and the Reforms and Order Party (both of 

which opposed the dismissal of the government) in calling on the president to 

take action regarding these accusations.  The vote failed, after being opposed by 

both the current “opposition” and the majority of Our Ukraine. 

 

For his part, Yushchenko this week reiterated his call for a public referendum – 

possibly as early as late April or May – on the changes to the constitution that 

allowed the parliament to vote to dismiss the government.  (18) 

 

It appears that, as Ukraine heads into the height of its parliamentary election 

campaign, the only aspects that are absolutely clear are that democracy and free 

speech are painfully but vigorously growing, political “coalitions” are fluid, 

personal grudges are rampant, and the constitutional crisis likely will not end with 

the campaign. 

 

Source Notes: 

 

(1) “Russia and Ukraine reach complex deal,” International Herald Tribune, 4 Jan 

06. 

(2)  NTN TV, 1700 GMT, 6 Jan 06; BBC Monitoring, via Lexis-Nexis. 

(3) RTR Russia TV, 0800 GMT, 4 Jan 06; BBC Monitoring, via Abdymok. 

(4) NTN, Op. Cit. 

(5) RTR Russia TV, Op. Cit. 

(6) “Soglashenie ob urehulyrovaniy otnoshenii v gazoboi sfere,” Bloc of Yulia 

Tymoshenko Website, 5 January 2006, in Russian,  

(http://www.byut.com.ua/ukr/publications/documents-7), and “Agreement on 

settling relations in the gas sphere,” UNIAN News Agency, 1551 GMT, 5 January 

06, in English, (www.unian.net). 

(7) “Ex-Premier of Ukraine Attacks Gas Price Deal,” New York Times, 6 Jan 06. 



 56 

(8) Svoboda Slova (Freedom of Speech), ICTV, 20 Jan 06; video via 

(www.tymoshenko.com.ua). 

(9) “EU: Questions Linger about Russian-Ukrainian Gas Deal,” RFE/RL, 12 

January 06. 

(10)  “Ukraine’s Gas Deal for Europe,” Channel 4 News, 19 Jan 06; via 

(www.channel4.com/news/). 

(11)  TV 5 Kanal, 1800 GMT, 12 Jan 06; BBC Monitoring, via Lexis-Nexis. 

(12)  One plus One TV, 1730 GMT, 22 Jan 06; BBC Monitoring, via ProQuest. 

(13) “Interview with Ukrainian Defence Minister Anatoliy Hrytsenko,” Fakty i 

Kommentarii, 19 Jan 06; BBC Monitoring, via The Action Ukraine Report. 

(14) Constitution of Ukraine, Article 87.       

(15) Agence France Presse, 10:25 GMT, 12 Jan 06; via Lexis-Nexis, and Agence 

France Presse, 5:10 PM GMT, 10 Jan 06; via Lexis-Nexis. 

(16) UNIAN News Agency, 21 January 06; via ForUM, 23 Jan 06. 

(17)  Interfax-Ukraine, 1227 GMT, 22 Jan 06; BBC Monitoring, via Lexis-Nexis. 

(18) Website of President Viktor Yushchenko (www.president.gov.ua), 23 Jan 06. 

 

 
Copyright Boston University Trustees 2006 

Unless otherwise indicated, all articles appearing in this journal were written especially for 

Analyst. This article was originally published at http://www.bu.edu/iscip/digest/vol12/ed1201.html. 


